moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Kormoran na kursie

Szereg nowoczesnych pojazdów podwodnych do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich, cichy napęd, ponadprzeciętna zwrotność – to tylko część atutów, którymi dysponują niszczyciele min projektu 258, znane pod kryptonimem Kormoran II. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się cięcie blach pod szósty już okręt tego typu.

Szósty z Kormoranów otrzyma nazwę ORP „Czajka” – tak jak dwa inne okręty, które przed laty służyły w polskiej marynarce. Pierwszym był zbudowany jeszcze przed wojną trałowiec redowy typu Jaskółka, a drugim niszczyciel min projektu 206FM wielokrotnie reprezentujący Polskę podczas międzynarodowych manewrów i misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Jednostkę tę doskonale pamięta wielu marynarzy, którzy do dziś służą pod biało-czerwoną banderą. Z linii została wycofana zaledwie trzy lata temu. Kolejna „Czajka”, podobnie jak jej poprzedniczka, wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Trafi do stacjonującego w Świnoujściu 12 Dywizjonu Trałowców – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

 

REKLAMA

Tym samym flotylla zyska kolejny okręt, który w swojej klasie zaliczany jest do światowej czołówki. Kormorany II przeznaczone są do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Same także mogą je stawiać. Okręty zostały zbudowane w taki sposób, by zagwarantować załogom maksymalne bezpieczeństwo. Kadłuby z amagnetycznej stali i elektryczny napęd pozwalają zredukować pola fizyczne jednostek, a co za tym idzie, zminimalizować ryzyko niekontrolowanej detonacji rozmieszczonych na morzu min. Pędniki cykloidalne zamiast tradycyjnych śrub gwarantują okrętom ponadprzeciętną manewrowość. Do tego każdy z Kormoranów został wyposażony w szereg podwodnych pojazdów, które służą do wykrywania i neutralizacji min. Ochronę przed atakami z powietrza i powierzchni morza zapewniają jednostkom m.in. wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz nowoczesna armata kalibru 35 mm. Na razie wyjątkiem jest tutaj prototypowy Kormoran, który ciągle jeszcze korzysta z 23-milimetrowego Wróbla, ale i na jego pokładzie armata docelowo ma zostać wymieniona. Wszystkie bez wyjątku niszczyciele min projektu 258 korzystają za to z systemu zarządzania walką SCOT-M, który gromadzi oraz analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń i jednocześnie pomaga nimi sterować, podpowiadając rozwiązania optymalne w danej sytuacji.

Obecnie w 8 FOW służą trzy Kormorany. Wszystkie wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców i stacjonują w Gdyni. W stoczni Remontowa Shipbuilding budowane są już jednak trzy kolejne jednostki. One z kolei zasilą 12 Dywizjon Trałowców. – Nowe okręty mają już dowódców, krok po kroku kompletowane są też załogi. Będą tam służyć marynarze z naszego dywizjonu, ale również nowe osoby – zaznacza kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 dtr. Załogi okrętów 604 i 605, czyli „Jaskółki” i „Rybitwy”, mocno angażują się w ich budowę. Niebawem tą samą drogą pójdą marynarze z „Czajki”. Trwają także szkolenia. – Członkowie załóg naszych Kormoranów jeżdżą do Gdyni, gdzie korzystają z wiedzy i doświadczenia kolegów z 13 Dywizjonu Trałowców – tłumaczy kmdr por. Góra. Na tym jednak nie koniec. Ostatnio np. grupa marynarzy ze Świnoujścia odwiedziła ośrodek w niemieckim Neustadt. Tam wspólnie z załogą ORP „Mewa” zaliczyła kompleksowe szkolenie w ośrodku German Navy Damage Control Training Center. Dotyczyło ono walki na morzu i obrony przeciwawaryjnej okrętu.

Okręty projektu 258 buduje konsorcjum, w skład którego oprócz wspomnianej stoczni Remontowa Shipbuilding wchodzą PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Prace toczą się bez większych przeszkód. W czerwcu tego roku zwodowany został kadłub przyszłego okrętu ORP „Jaskółka”, zaś trzy miesiące wcześniej stoczniowcy położyli stępkę pod „Rybitwę”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsza z jednostek powinna wejść do służby w 2026 roku. Kolejne mają do niej dołączać w kilkumiesięcznych odstępach. – Czas płynie bardzo szybko. Prawdę mówiąc, oczami wyobraźni widzę już, jak te okręty stoją przy naszym nabrzeżu – przyznaje kmdr por. Góra.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u na obradach w Berlinie
 
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wybiła godzina zemsty
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Karta dla rodzin wojskowych
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostre słowa, mocne ciosy
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Od legionisty do oficera wywiadu
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wzmacnianie granicy w toku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
O amunicji w Bratysławie
Norwegowie na straży polskiego nieba
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Transformacja wymogiem XXI wieku
Polskie „JAG” już działa
„Szczury Tobruku” atakują
Pożegnanie z Żaganiem
Medycyna w wersji specjalnej
Terytorialsi zobaczą więcej
Święto podchorążych
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Święto w rocznicę wybuchu powstania
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Olympus in Paris
Transformacja dla zwycięstwa
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Zmiana warty w PKW Liban
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Zyskać przewagę w powietrzu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Jesień przeciwlotników
Olimp w Paryżu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Co słychać pod wodą?
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Jaka przyszłość artylerii?
Bój o cyberbezpieczeństwo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Right Equipment for Right Time
Setki cystern dla armii
„Husarz” wystartował
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO