moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowana Bryza wróciła do bazy

Transportowa Bryza o numerze bocznym 1003 została wyposażona w nowy silnik, podwozie i centralny punkt tankowania. Samolot należy do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i jest jednym z siedmiu, które w ostatnim czasie przeszły podobną modernizację. Zmiany ułatwią szkolenie pilotów i użytkowanie maszyn.

Bryza o numerze 1003 na co dzień stacjonuje w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego na gdyńskich Babich Dołach. Ostatnie miesiące spędziła w Mielcu, gdzie specjaliści z tamtejszych zakładów lotniczych zajmowali się jej modernizacją. Na macierzyste lotnisko wróciła kilka dni temu. – Samolot został wyposażony w nowy zespół napędowy. Silniki TWD-10B z trójpłatowym śmigłem zastąpiono napędem PZL-10S ze śmigłem Hartzell o pięciu płatach – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Zmiana była konieczna, ponieważ stare silniki przestały być produkowane i powoli zaczynało brakować do nich części zamiennych – dodaje.

Poza tym lotnikom morskim zależało na tym, aby we wszystkich Bryzach, z których na co dzień korzystają, zespoły napędowe były takie same. Ułatwia to zarówno szkolenie załóg, jak i codzienną eksploatację maszyn. – Po modernizacji samolot jest płynniejszy w pilotażu. Mniej są odczuwalne wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy. Ale zmian jest więcej. – Bryza zyskała nowe podwozie oraz centralny punkt tankowania – informuje kmdr ppor. Cichy. Do tej pory, aby wypełnić zbiorniki paliwem, należało wejść po drabince na wysokość każdego ze skrzydeł i podłączyć przewód. – Zajmowało to trochę czasu – przyznaje rzecznik brygady. – Teraz wlew paliwa znajduje się na niewielkiej wysokości, na lewej burcie maszyny, paliwo zaś jest tankowane pod ciśnieniem – dodaje.

Podobnej modernizacji zostało poddanych siedem z czternastu Bryz, którymi dysponuje Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jako pierwsze w mieleckich zakładach znalazły się dwie maszyny monitoringu ekologicznego, a potem trzy Bryzy patrolowe stacjonujące w Siemirowicach. Do tego doszły dwa samoloty transportowe z Gdyni-Babich Dołów. – Pozostałe maszyny nie wymagają takich prac, bo już wcześniej miały silniki PZL-10S – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.

Jednak gdyńskie Bryzy wróciły z Mielca odmienione również pod innym względem. Zostały pomalowane na kolor szary, charakterystyczny dla lotnictwa morskiego. – Nie miały takiego wcześniej, ponieważ nie służyły u nas od początku. W 2012 roku przejęliśmy je z jednostek sił powietrznych – wspomina kmdr ppor. Cichy. W tej chwili takie barwy ma 13 z 14 Bryz. Ostatnia jest biała. Jej kolor nawiązuje do Wellingtonów, które podczas II wojny światowej służyły w 304 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Tradycje tej formacji dziedziczy Kaszubska Grupa Lotnicza.

Lotnictwo morskie dysponuje Bryzami w czterech wersjach. Maszyny służą między innymi do rozpoznania jednostek nawodnych, wskazywania celów okrętom, samolotom uderzeniowym oraz Morskiej Jednostce Rakietowej, biorą też udział w misjach poszukiwawczo-ratowniczych i poszukiwaniu okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~Hamer
1479285060
Oddano amerykanom Mielec w cenie złomu i natychmiast zamówiono Bryzy w cenie 3x wyższej niż była przed oddaniem zakładu amerykanom (!) Bryzy,które jak określono są zbędne i nie potrzebne WP (...) Teraz przeprowadza się modernizację wymieniając kluczowe zespoły latawca. Najlepsze w tym wszystkim jest to,iż nigdzie nie podano ile ta modernizacja kosztowała i co w zamian jako offset dostajemy...!!!
69-AD-99-EB

Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
 
„Popcorny” niemile widziane
Turecki most dla Krosnowic
Czworonożny żandarm w Paryżu
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Turecki most nad Białą Lądecką
Rosomaki i Piranie
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Kluczowy partner
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Zrobić formę przed Kanadą
Wojsko wraca do Gorzowa
Okręty rakietowe po nowemu
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Ciężki BWP dla polskiego wojska
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Morze ruin, na których wyrosło życie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
PGZ – kluczowy partner
Olympus in Paris
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Zmiany w prawie 2025
Wielka gra interesów
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Dziki zachód na wschodzie II RP
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Przetrwać z Feniksem
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Nie walczymy z powietrzem
Atak na cyberpoligonie
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Granice są po to, by je pokonywać
Zmiana warty w PKW Liban
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska w gotowości
Less Foreign in a Foreign Country
Co może Europa?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Siedząc na krawędzi
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Symulator w nowej odsłonie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rozgryźć Czarną Panterę
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Biegający żandarm
Z Jastrzębi w Żmije

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO