moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

REKLAMA

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
 
Nowe cysterny dla wojska
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Polska marynarka ćwiczy z siłami NATO
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Oczy na wschodnią flankę
Rodzeństwo na medal
Zwiad w górach? Ruszamy zimą
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Wandea – heroizm i ludobójstwo
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Polska członkiem Eurokorpusu
Nie żyje żołnierz z 9 Brygady
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Prezydent Duda: Nie ma zagrożenia dla Polski
Konkurs pamięci o Katyniu
Misja nie tylko wojskowa
Minister Błaszczak zakażony COVID-19
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Survival w Kosowie
Spędź ferie z WOT
Legionowski szpital niemal gotowy
NATO i USA: Jesteśmy gotowi na każde rozwiązanie
Nowe garaże dla Leopardów
Pierwszy krok do zawodowców
W Brukseli o przyszłości NATO
Jakie zmiany dla podchorążych?
Bez AK, ale nadal w walce
Sojusznicy solidarni wobec Ukrainy
Zima, skały i kawalerzyści
Keeping Guard on Integrity
Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
Nowa Rada przy prezydencie
Otwarte bramy Auschwitz
Nowe możliwości bydgoskich WZL
Rekordowy ćwierćmaraton w Słupsku
Walka z dezinformacją to przede wszystkim edukacja
Wiedza, która ratuje życie
Walka, która poruszyła Europę
Polska szóstym członkiem Eurokorpusu
Zielony, żółty czy czerwony?
Edukacja bronią przeciw dezinformacji
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
USA ostrzej o sytuacji wokół Ukrainy
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Strzały na granicy
Gotowi na arktyczne zimno
Jedyne takie laboratorium w Polsce
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Na granicy (na razie) spokojniej
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Polacy podatni na dezinformację
W BBN o sytuacji na granicy
Saperzy rozminowują Kłaj
Czternaścioro żołnierzy w składzie na igrzyska w Pekinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO