moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

REKLAMA

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
 
Duch Invictus jest, czas na formę
Szef MON-u w Forcie Sill
Żołnierze bez testów z WF-u
Afganistan. Czas wracać do domu
Czy będą podwyżki?
KFOR: wyższy stopień gotowości
Kraby dla podhalańczyków
W jedynym słusznym kierunku
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Course on Diplomacy
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Dron z LAW-u
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Star Army
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Time for Miecznik
Legia Akademicka po raz piąty
Wybierz się na wojskowe studia
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Ciemne strony Facebooka
Advantages of Efficient Organization
AZOR – podwodny specjalista
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Wilk na poligonie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Emerytura wypłacana w … karmie
Dron dla hydrografów
Polityka nie znosi próżni
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
JWK to test siły i motywacji
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Wyścig zbrojeń nie ustaje
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Eto, pies na misje
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Współpraca i wspólna pamięć
Wzmocnione siły na granicy
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Ogień na alpejskich szczytach
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Inwestycje Stoczni Wojennej
Szef MON odwiedził USA
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Kobiety a pokój
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Test mobilności 12 Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO