moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

REKLAMA

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

35 medali wojskowych pływaków
 
Paczki świąteczne od PGZ
W Sejmie o kondycji PGZ
Nastał dzień krwi i chwały…
Oczy na wschodnią flankę
„Tumak ’21” na finiszu
Czy będą zmiany wojskowych reprezentantów?
Obowiązkowe szczepienia dla żołnierzy?
Legioniści wkraczają do Warszawy
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
Nauka kruszenia lodu
„Murem za polskim mundurem”
Siły NATO ćwiczą w Kłajpedzie
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Zespół NATO na bojowo
Aktywność migrantów powoli spada
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Tarcza Polski coraz bliżej. Umowy w sprawie „Wisły” i „Narwi”
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Harduny dla strażaków?
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Hybrydowa agresja ze Wschodu
Czarna Dywizja znów bezkonkurencyjna!
Lekcja wojska od górali
„Czajka” składa skrzydła
Komandos z Lublińca na czele korpusu podoficerskiego WOT
SOMA dla specjalsów
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
Prezydent z wizytą na granicy
Bryza na południowej flance
F-16 lecą na Litwę
Na granicy nieco spokojniej
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Afganistan. Czas wracać do domu
Święto żołnierzy artylerii
Sojusznicze wsparcie na granicy
Czy będzie koniec służby kontraktowej?
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Zmiany w szkoleniu podoficerów
Mielec wraca do odrzutowców
Uczniowie powalczą o tytuł mistrza
Orlik po raz dziesiąty
Śladem „białych kurierów”
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
We Are Where We Are Needed
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
Pierwsze Żmije na granicy
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
Wojskowi studenci medycyny pomagają na Okęciu
O Polskę walczyli u boku Napoleona
W BBN o sytuacji na granicy
Terytorialsi wybrali najlepszych pracodawców
Wyścig zbrojeń nie ustaje
W jedynym słusznym kierunku
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Dodatek specjalny za ochronę granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO